Fredericia messe 2024
Ture og træf
Fredericia messe 2024 – Igen – igen.
Af: Povl Graakjær
Selvom messen først åbner lørdag kl. 09.00 begynder det for udstillerne allerede fredag kl. 12.00 hvor man kan få lov at køre ind på området med biler og udstyr til standen og i klubbens tilfælde er det Hald D hvor vi i år var tilbage på vores sædvanlige standplads nr. 926.
Kommer man tidligt er hallen stort set tom og det er ret spændende at se hvordan en tom hal bliver forvandlet til udstilling i løbet af eftermiddagen. Endnu mere utroligt er det søndag hvor det slutter kl. 16.00 at se hvor hurtigt hal D kan blive tømt ca. 1½ time tager det.
Hjælpere på standen var også kommet og arbejdet med at få hængt flag op, samlet udstillingsstandere (som benyttes til forskellige foldere/klubblade og klubshoppen) og placering af bilerne gik straks i gang.
Messe-emnet i år var: ”20 + 40-års jubilæum og Racing Gren”
20-års jubilæum, da det var 20 år siden den udstillede Rover P5 3 liter fra 1964 var med på messen første gang, stillet til rådighed af undertegnede.
40 -års jubilæum, da det er 40 år siden første generation af Rover 200-serien debuterede i 1984. Den udstillede var en 216 v16V Cabriolet fra 1995, stillet til rådighed af Motorbyen i Odense ved Jens Noer, som klubben besøgte i forbindelse med 30-års jubilæet i 2015.
Racing Green – historien om denne berømte farve var skrevet i messefolderen, hvor der også var skrevet om de to biler.
Vauxhall klubben, som vi deler standen med i forhold til 2/1 havde en nyrenoveret Vauxhall Viva 1300L med på den sidste standplads. Var også med i 2022 men da som et ladefund.
Straks efter dørene åbnedes kl.09.00 var tilstrømningen stor, så mange at derudenfor var en bilkø op til 3. kvarter bare for at komme ind på parkeringspladsen og derfor også rigtig mange besøgende på messen
For de morgenfriske er der jo rundstykker og kaffe på kanden hele dagen.
Masser af god snak, besøg og hygge var der både lørdag og søndag og gode sjove samtaler og tilfældigheder bliver det også til så som:
Frederik - kom og spurgte om han måtte prøve at sætte sig ind i 3. literen og igen føle hvordan det er. Som barn havde hans far en sådan. Han kunne huske hvad kontakterne skulle bruges til på instrument brættet. Frederik fortalte derefter at hans far havde flere Rovere og fortalte følgende.:
Rover P4/1952 som faren købte for 9.000 kr. hvor farens svigerfar, samt en landsretssagfører, skulle kautionere. Derefter en Rover P5 MKI med leddelt gearstang. Rover P5 MKII med bundgear. Rover P5 med automatgear. Frederik købte selv i 1969 en Rover P4 100 fra 1959 som havde tilhørt forfatteren Anders Bodelsen. Jørn Kold mener bilen er til endnu. Som barn kørte familien (2 voksne og 4 børn) til Norge i Roveren som var med sofa forsæde hvor der kunne sidde tre personer.
Nyt medlem og godt salg fra klubshop samt ny annoncør blev det også til fra Auto- & Veteranværkstedet i Kliplev.
Pludselig er messe weekenden slut, der pakkes ned med tak til hjælperne