Rover P2/P3
P-serie & SD1
Type | Årgang | Motor / cc |
P2 10 hp | 1934 - 40 | 4 cyl / 1389 |
P2 12 hp | 1934 - 47 | 4 cyl / 1496 |
P2 14 hp | 1934 - 47 | 6 cyl / 1577 / 1901 |
P2 16 Hp | 1937 - 47 | 6 cyl / 2147 |
P2 20 hp | 1937 - 40 | 6 cyl / 2512 |
P3 "60" | 1948 - 49 | 4 cyl / 1595 |
P3 "75" | 1948 - 49 | 6 cyl / 2103 |
Rover P2 - serien
Først i trediverne indså man hos Rover, at et nyere design måtte til, om konkurrencen med de andre mærker på markedet ikke skulle tabes. Brødrene Spencer og Maurice Wilks, tekniske ledere hos Rover lagde linjerne hertil, og Projekt 2 påbegyndtes. Der har været snak om P stod for postwar eller prewar, men det er noget sludder. Ingen vidste om krig på dette tidspunkt.
Man standardiserede en serie, med en ny motorkonstruktion, alle topventilede, med 4 eller 6 cylindre, alle med 100 mm. slaglængde, men forskellig boring: Rover 10 – 4 cyl. Ø 63,5 mm. Rover 12 – 4 cylindre, Ø 66,5 mm. Rover 14, 16 og 20, alle med 6 cylindre og henholdsvis 63,5 mm., 67,5 mm. og 73 mm. boring.
Betegnelserne 10, 12, 14, 16 & 20 har intet med motoreffekt at gøre, men er en regneformel, med hvilken man i England bestemmer road tax for bilen. Cylinderboring indgår heri, men ikke slaglængden. Dette er ganske sikkert grunden til at engelske biler generelt var med beskeden cylinderdiameter og så temmelig langbenet i forhold til andre.
De første P2 modeller kom i produktion fra 1934, og på markedet fra 1935. Da 2. verdenskrig blev en realitet, blev Rover omdannet til motorfabrik, nærmest overnight, og under hele krigen blev der fremstillet fly- og kampvognsmotorer, samt ikke mindst flykomponenter, ligesom Rover blev produktionssted for de første jetmotorer til Gloster Meteor jagerne.
P2 bilerne var, set med nutidens øjne, ikke særlig moderne. Stiv foraksel, og langsgående, halveliptiske bladfjedre både for og bag. Firetrins gear, men kun synkromesh på 3. og 4. gear. Men med det karakteristiske friløb kunne der skiftes gear uden brug af kobling, både op og ned – med lidt øvelse. Mekaniske bremser med stangtræk til både for og bag. Ikke særlig nemt at justere korrekt, og der skal trædes til. Til gengæld centralsmøring, som er en god ting – når det virker korrekt, men man opdager altid for sent om et enkelt smørested ikke får olie, f.eks. på gr. af tilstopning af et af de mange tynde rør.
Ved krigens afslutning havde der ikke været tid til biltanker i mere end fem år, så eneste mulighed var at genoptage produktionen af de kendte førkrigsmodeller, dog med enkelte forbedringer. Rover 20 udgik i modelrækken 1940. Efterspørgslen var dog begrænset på grund af økonomien, ligesom fabrikken havde mere end svært ved at skaffe materialer, men det lysnede. Der arbejdedes på højtryk med udvikling af nye modeller, men det sker altså ikke overnight, så i 1948 afløstes P2 af P3. En lidt underlig hybrid, med karrosseri næsten som P2, dog en anelse bredere.
Den gammeldags chassisramme erstattedes af en pladejernramme, som efterfølgeren P4, ligesom den fik uafhængigt forhjulsophæng, også som efterfølgeren P4. Største fornyelse var på motorsiden, hvor den firecylindrede 60 og den sekscylindrede 75, begge med det karakteristiske IOE system var indført. Indsugningsventiler i topstykket og udstødsventiler i blokken (halvt top- og halvt sideventilet). Denne motortype fortsattes med i 20 år, i forskellige størrelser, sluttende med 3 ltr. P5 Mk. 3 i 1967
P2 modellerne blev produceret med et totalt styktal på 71.970 stk., og P3 9.100 stk.
P2 modellerne blev produceret i de forskellige størrelser som 6 light saloon, d.v.s. 3 sidevinduer i hver side. Modellerne 14 og 16 også i en 4 light sport saloon, og enkelte model 12 (ca. 200) som cabriolet. Kun model 16 saloon kunne bestilles med venstrestyring og speedometer med km. visning.
Rover P2 | Chassicnumre | fra 1940 - 1949 |
Syvcifrede tal, der på eksportmodeller for 1940 til 1949 er angivet med et R og L-præfiks: L- Left og R-Right styring. | ||
1. ciffer | 2. ciffer | 3. ciffer |
0 = 1940 | 1 = 10 Hp | 1 = Saloon |
6 = 1946 | 2 = 12 Hp el. 60 | 3 = port el. 4-light Saloon |
7 = 1947 | 3 = 14 Hp | 4 = Drophead el. Coupe |
8 = 1948 | 4 = 16 Hp el. 75 | 5 = Tourer |
Sidste 4 cifre indikerer serienummer, startende med 0001 in hver serie for hvert model-år. |