Rover P5, P5B
P-serie & SD1
Rover P5 - (1958 - 1973)
Rover p5 blev Rovers første model med selvbærende karrosseri, hvorpå en for chassis ramme med motor og gearkasse blev påskruet.
David Bache var designer på bilen som skulle være en Rover luksusbil med høj kvalitet. Præsentationen af den nye Rover skete 22. september 1958 og fik i pressen god omtale af den gode Roverkvalitet.
Frem til og med 22. juni 1973 3-liter hvor den sidste fremstillede P5 kørte ud fra samlebåndet var der i alt blevet fremstillet 44.500 enheder. I løbet af de 15 år modellen var i produktion var der løbende udvikling og forbedringer hvilket kan ses ud af flere modelnavne gennem perio
Motor i MK 1 -MK 1A – MK II – MK III var Rover's 6 cylindere rækkemotor som havde være benyttet siden 1947 og løbende forbedret og opgraderet fra 75 hk op til 134 hk som der i MK II der blev udstyret med en manifold designet af Weslake (kendt for tuning af speedway cykler) hvilket hævede ydelsen fra 115 hk I MK I til 134 Hk i MK II
Denne motor er også kendt som I/O motor med indsugningsventiler i topstykket og udstødningsventiler i cylinderblokken. Fra og med MKII blev power styring og bremseforstærker standard, hvor det i de første modeller skulle tilkøbes.
Coupemodellen blev introduceret i september 1962. MKIII blev annonceret som luksusudgave af MKII.
Fra P5 til P5B
Rover havde hos GM in USA fundet en V8 Buick-motor, som kom til at danne base for en lang række Rover-biler (Land Rover) og en række andre mærkers sportsvogne, f.eks. Morgan og MG. Motoren var af Aluminium og dermed noget lettere end Rover's egen række 6 cylinder støbejerns motor.
Rover P5 med Buick 3500 V8/150HK (DIN (1968-12977) og kom derfor til at hedde Rover P5B – med B for Buick. Alle Rover P5B er udstyret med Borg Warner tre trins automat gearkasse type 35.
Rover P5 Coupe er efter manges mening den smukkeste Coupe model som er blevet fremstillet, der er fremstillet. Der er kun i privat regi blevet lavet Rover konvertible, bl.a. hos Schweiziske Graber og hos britiske FLM Panelcraft for en privat kunde lavede en.
Den Engelske Dronning Elisabeth benyttede Rover P5 som sin favorit bil. Også Engelske minister benyttede Rover og den Engelske Premierminister Harold Wilson benyttede en Rover P5B hvori askebægeret bagi var blevet tilpasset hans pibe.