Rover SD1 - Roverklubben

Rover Logo
Rover Logo
Rover Owners Club Danmark
Rover Owners Club Denmark
Gå til indhold

Rover SD1

P-serie & SD1
Rover SD1 – serien (1976 – 1986)
Rover SD1 blev udviklet og fremstillet indenfor murene hos Rover, som på daværende tidspunkt var en division under British Leyland, hvor koncernen bl.a. omfattede bilmærker som Jaguar, Triumph m.fl. – og Austin.

SD refererer til deres Specialist Division og 1-tallet til at det er den første kreation for denne afdeling som blev ledet af David Bache.
SD1-modellen er stærkt inspireret af Ferrari Daytona og Indy, især fronten der næsten er identisk. En front uden en stor kølergrill var noget ret nyt og anderledes, og det samme kan siges om hatchback’en, der dengang kun var til små og mindre bile
 
Hvor man i dens forgænger Rover P6 anvendte avancerede løsninger specielt omkring affjedring både for og bag (de Dion aksel) valgte man her mere traditionelle løsninger ud fra tesen, at den gennemsnitlige køber var ligeglad så længe bilen kørte godt. Man faldt også tilbage på tromlebremser til baghjulene i modsætning til P6’erens skivebremser monteret omkring differentialet.
Oprindelig ville man have anvendt en ellers nydesignet 2200 cc 4-cylindret motor, men det blev afvist af ledelsen, der ønskede brug af den Triumph udviklede 6-cylindrede maskine foruden den ’gamle’ Buick V8 motor. SD1 blev udformet så både 3500 V8 motoren og Borg Warner automatgearkassen type 65 kunne anvendes. De manuelle gearkasser, typisk 5-trins, hed LT77 - navngivet for Leyland-Triumph og 77 efter afstanden i millimeter mellem hovedakslen og mellemakslen.
Modellen blev aldrig markedsført som SD1 men altid benævnt med sin motorstørrelse i et større antal variationer bl.a. med direkte (elektronisk) indsprøjtning (EFi) , med turbo og i diesel-udgave. Modellen blev Årets Bil i Europa i 1977.

Man eksperimenterede kortvarigt med en estate udgave (stationcar) men frafaldt ideen. Kun to prototyper findes på museerne Heritage Motor Centre og Haynes International Motor Museum.

Rover SD1 med V8-motoren var så populære hos det britiske politi, at de sikrede sig et større antal inden produktionen ophørte.

Standard 2000 – i Indien (1985 - 1988)

I 1985 fremstillede man i Indien Standard 2000 – en ’videreudvikling’ af Rover 2000, men med lokale modifikationer. Ideen var at benytte Standards 2,5 liter diesel og 2,o liter benzin motorer. Teknisk set afveg Standard 2000 en del fra dens europæiske ophav. Affjedringen var produktionsmæssigt den samme, men blev i Indien hævet med 1” både for og bag. Motoren var udviklet til bilen – nærmest en krydsning mellem motorerne fra Triumph TR4 og Rover 2000! Standard’s 2 liter motor dukkede første gang op i 1948 i Standard Vanguard og blev løbende brugt i Standards biler herefter. Motoren fik dobbelte SU karburatorer.
Model
Cylindre
Type
2000
S, SE, Vanden Plas
4 cyl.
Benzin
2300
S, SE, Vanden Plas
4 cyl.
Benzin
2400 SD Turbo,
S & SE
4 cyl. Italiensk
Diesel fra VM Motori
2600
S, SE, Vanden Plas
6 cyl.
Benzin
3500
V8-S, SE, Vitesse, Vanden Plas, Vanden Plas EFi
8 cylindre
Benzin
Tilbage til indhold