Rover 200 - Roverklubben

Rover Logo
Rover Logo
Rover Owners Club Danmark
Rover Owners Club Denmark
Gå til indhold

Rover 200

100-serie & 75
Rover 200 – serien (1984-2005)
Rover 200-serien, og senere Rover 25, blev fremstillet i perioden hvor fabrikken gik fra at hedde Austin Rover Group over Rover Group til MG Rover Group ! Serien består af tre tydeligt forskellige generationer, hvoraf den første blot består af en udskiftning af mærket fra Honda til Rover, mens de følgende i højere og højeste grad påvirkes af Rover.

1. generation var en tro kopi af Honda Ballade, en 4-døres saloon model.
2. generation blev bygget som en søstermodel til Honda Concerto hos Rover i Longbridge og blev produceret i 3- og 5-dørs udgaver plus en cabrioletudgave.
3. generation var en Rover udviklet model, dog baseret på den tidligere platform. Den blev produceret i både 3- og 5-dørs hatchback udgave.
 
Serien blev solgt som Rover 200 frem til BMW’s overtagelse i år 2000, hvorefter den blev omdøbt til Rover 25 med søstermodellen MG ZR.
  
Rover 200 Mark I (1984-90). Kodenavn: SD3

200-serien var tænkt som en forlængelse af Austin / Rover Maestro / Montego modellerne, der var af næsten samme størrelse. Den første udgave blev udviklet under kodenavnet SD3. Motorerne kom enten fra Honda Civic 1,3 liter med 70 bhp (Rover 213) eller Rover S-motor på 1,6 liter (Rover 216) med 85 bhp med traditionel karburator eller en 105 bhp udgave med direkte indsprøjtning (Lucas EFI).

Rover 213 blev forsynet med en 5-gears Honda gearkasse eller en Honda 3-gears automatgearkasse. Rover 216 kunne fås med en 5-gears Honda kasse eller en tysk ZF 4-gears automat.
 
Som saloon udgave skulle Rover 200 konkurrere med mærker som Ford Orion, WV Jetta, Renault 9, Volvo 360, endda mod BMW 3-serien og Mercedes-Benz 190. Modellen er specielt kendt fra serien med Miss Hyacinth : ”Fint skal det være”.

Rover 200 Mark II (1989-95). Kodenavn: R8

Modellen skulle udvise et kvantespring udtrykt i anvendt teknologi og image, og placere Rover 200 som klassens leder. Den blev som tidligere model udviklet i tæt samarbejde med Honda og deres Concerta model..

I starten kunne Rover 200 Mark II kun leveres som 5-dørs hatchback, og det var den første model hvor Rover’s senere berømte K-motorer på 1,4 liter (Rover 214) twin cam og 16 ventiler blev introduceret. Rover 216 fik en Honda 1,6 liter motor og Rover 220 en 2,0 liter, som man også anvendte i den store Rover 800. Senere fulgte den kraftfulde Rover T-motor med turbo og 200 hk i Rover 220 GTi og GSi-Turbo.
 
De Rover-motoriserede modeller fik en Peugeot gearkasse (Rover 214) mens både 216 og 220 fik Honda gearkasser.
200-serien kunne også leveres med dieselmotorer fra PSA (Peugeot/Citroën), f.eks. en 1,9 liter sugemotor eller en 1,7 liter turbo-diesel – begge i stedet for den Perkins Prima dieselmotor man havde anvendt i Maestro / Montego; den støjede simpelthen for meget.
 
I 1993 rundede man af med en coupeudgave: Rover 220 Turbo (med tilnavnet ”Tomcat”) med 200 Hk.
  
Rover 200 Mark II serien var i december 1991 Englands mest sælgende bilmodel, og den lå på top-10 hvert af de år den var på markedet.
   
Rover 200 Mark III (1995-99). Kodenavn: R3

Den 3. generation af 200-serien med kodenavnet R3 var mindre end sine forgængere i et forsøg på at genskabe markedet fra den aldrende Metro/Rover 100-serie, som nu var omkring 11 år gammel. Der var i bund og grund tale om en helt ny-udviklet bil.

Da Rover 200 Mark III var klar var også samarbejdet mellem Honda og Rover ophørt. BMW havde overtaget ejerskabet.

Den nye 200-serie fik sine K-motorer, 1,8 liter VVC motoren fra MG TF modellen samt en L-serie diesel-motor. Peugeot var fortsat med i produktion af manuelle gearkasser. 1,8 liter motoren blev generelt rost for sin ydelse, og turbo diesel-motoren blev berømmet som den hurtigst accelererende diesel hatchback på markedet i de senere 90’ere. Denne modelserie kom ikke i hverken coupe eller cabriolet udgaver, men Rover fortsatte produktionen af de tidligere modeller i lettere ajourførte udgaver, men fortsat uden ’nummer-skiltet’.
 
I 1998 kom den særlige Rover 200 BRM – en Rover 200 i racertrim og med orangefarvet snude. Den blev produceret i 795 eksemplarer og udstyret med lædersæder, større hjul, close ratio gearkasse og spærredifferentiale.

Rover 25 Mark I (1999-2004). Kodenavn: Jewel
 
I efteråret 1999 lancerede Rover en såkaldt face-lifted model af Rover 200 – omnummereret til Rover 25 – på linie med de øvrige modelserier. Fronten lignede den nye 75’er og chassiset var gjort stivere for at give mere sportsagtige køreegenskaber med samtidig brug af affjedring og styretøj fra 200vi modellen. Også interiøret havde fået en omgang, men bilen fremstod fortsat genkendelig som en Rover 200-serie bil.

Både benzin- og dieselmotorerne samt gearkasser var overført fra den tidligere udgave. Senere blev gearkassen leveret fra Ford.
 
Den mindste Rover 25 fik en 16 ventilet 1,1 liter motor, som erstattede den 8 ventilede fra Rover 211 og 111. Det bragte ydelsen op fra 60 til 75 bhp og på linie med konkurrerende mærker. Rover 25 var Englands bedst sælgende bilmodel i april 2000.

Mindre end et år efter annonceringen af Rover 25 solgte BMW Rover Group til Phoenix konsortiet for £10.
 
Alderen begyndte at trykke lidt, så i 2004 fik modellerne en kraftig revidering af interiøret, så de fremstod mere moderne.

I marts 2005, kun en måned før Rover måtte gå i betalingsstandsning, vandt Rover 25 titlen som ”bargain of the year” (årets bedste køb) hos det prestigefyldte bilblad Auto Express (Used Car Honours). Designrettigheder og specifikationer overgik til den kinesiske virksomhed SAIC og fremstillingsværktøjerne til kinesiske Nanjing Auto – begge er senere fusioneret i Kina.


 
 
Model
Type
Årgang
Rover 200


Mark I


213 / 216
Saloon
1984 - 1989
Mark II


214 / 216 / 200 / 220 Turbo
Saloon / 2, 3 & 5 dørs
Cabriolet Coupe
1989 - 1995
Mark III


211 / 214 / 216
Hatchback  3 & 5 dørs
1995 - 1999
200 BRM
Hatchback

Rover 25
Type
Årgang
Mark I


111 / 14 / 116 / 118 / 200
Hatchback  3 el. 5 dørs
1999-2005

Commerce varevogn
3 dørs

Tilbage til indhold