Rover 400
100-serie & 75
Rover 400 / 45 - serie (1990 – 2005)
Rover 400-serien, og senere Rover 45) blev fremstillet i perioden 1990-2005. Bilen blev udviklet i forbindelse med Rover’s samarbejde med Honda.
Rover 400 Mark I (1990-95)
Den oprindelige 400-serie blev annonceret som en 4-dørs saloon model på basis af 200-serien’s hatchbackmodel, og som denne baseret på Honda’s Concerto. Både de elektriske installationer og interiøret blev overført uændret fra Honda’s 5-dørs udgave. Rover udviklede så en stationcar udgave kaldt ”Rover 400 Tourer” udviklet af Rover Special Products divisionen, baseret på en forlænget 400-bund.
Rover 400 Mark II (1995-99)
Rover’s 2. generation af 400-serien blev lanceret i 1995 som en hatchback og senere i en saloon model.
Rover 400 2. generation solgte så godt at den blev den 7. mest solgte engelske model i 1996, men den blev indenfor de følgende 2-3 år overhalet stærkt af VW Passat, Peugeot 406 og Renault Laguna, og røg helt ud af top-10 listen.
I sommeren 1999 forsøgte man sig med markedsføringen af en specialmodel – en stærkt moderniseret udgave af Rover 400: Rover 45 Sedan RT 2.0i V6 24V 150hp review med ’alt godt fra havet’ som en særlig model for prestige- markedet. Bemærk V6’eren som lover en acceleration til 100 km/tim på 9,5 sek. og en tophastighed på 209 km/tim.
Rover 45 (1999-2005)
I efteråret 1999 blev Rover 400-serien faceliftet og omdøbt til Rover 45. Selvom modellen, der var stærkt genkendelig fra sin forgænger, tidligere var blevet markedsført i den dyre ende af skalaen, erkendte Rover’s ledelse at det havde været en strategisk fejl, og markedsførte nu Rover 45 som en lille familiebil.
Motorerne 1,4, 1,6 og 1,8 (benzin) og 2,0 liter diesel fortsatte fra den tidligere 400-serie, men den 4 cylindrede 2,0 liter blev erstattet af en 2,0 liter V6 (kun i Rover 45 saloon-modellerne) også brugt i den nye Rover 75. Med en opstrammet og fintunet undervogn fik den væsentlig bedre køre- og styreegenskaber end forgængeren.
Rover 45 kunne leveres med det trinløse automatgear CVT (Continuously Variable Transmission) produceret hos tyske ZF Sachs AG, men medførte store problemer, så Rover valgte at vende tilbage til deres egen manuelle gearkasse, som på tidspunktet blev produceret af BMW, som på sin side pumpede priserne så højt op, at Rover til sidst måtte vælge en anden leverandør. Det blev en Ford gearkasse, der kom i elle efterfølgende Rover 25/45 modeller med motorer op til 1,6 liter.
Model | Periode | Motorer |
Mark I | ||
Saloon Tourer | 1990 - 1995 1994 - 1998 | Benzin: 1,4 - 1,6 (Honda) - 2,0 Diesel: 1,8 - 1,9 (Peugeot) |
Mark II | ||
Saloon Hatchback | 1995 - 1999 | Benzin: 1,4 - 1,6 - 1,6 (Honda) - 2,0 Diesel: 2,0 |
Model 45 | ||
Saloon Hatchback | 1999 - 2005 | Benzin: 1,4 - 1,6 - 1,6 (Honda) - 1,8, 2,0 V6 Diesel: 2,0 |