Rover 800 - Roverklubben

Rover Logo
Rover Logo
Rover Owners Club Danmark
Rover Owners Club Denmark
Gå til indhold

Rover 800

100-serie & 75
Model
Cyl / Ventiler
Motor type
820
4 cyl / 8
Rover O8
820e
4 cyl / 16
Rover M16 e & i
825
6 cyl
Honda C25A
827
6 cyl
Honda C27A
825 D / SD
4 cyl
Diesel fra VM Motori
825 (efter 1996)
6 cyl
Rover KV6
Vitesse
4 cyl
Rover T16
Rover 800-serien (1986 – 1999)
I starten af 1980’erne var situationen den hos British Leyland (som bl.a. ejede Rover) at man ledte efter en afløser for Rover SD1, som desværre havde givet fabrikken et kedeligt ry for dårligt byggede biler, på trods af, at Rover SD1 blev udnævnt som ’Car of the Year’ da den kom frem.

Mark I (1981 - 1991)

En mulighed åbnede sig gennem samarbejdet med Honda. Men man var nødt til at lave kompromisser med Honda, specielt omkring undervogn og affjedring.

Rover ønskede et mere traditionelt design, som skulle spare plads der kunne udnyttes i kabinen, men Honda ønskede dobbelt wishbone arrangement, som var mere komplekst og optog mere plads, ligesom det gav mindre plads til hulbevægelser.

Honda have ingen interesse i 4 cylindrede motorer, så Rover udviklede en O-serie motorer, som blev ganske kraftfulde i en indsprøjtningsversion med 136 Hk (M16 motor) som kom til at ligge i alle 820-modeller. Honda udviklede en kraftig 2,6 liter V6 maskine, men mange kritikere mente ikke at den var egnet til denne type køretøj ! Der var kun sparsom kraft ved et lavt omdrejningstal i modsætning til den gamle SD1 med V8 motor.

Der var kræfter i V6’eren, men de viste sig først rigtigt ved mere end 4000 rpm. Man forsøgte på forskellig vi at kompensere for det, men først med fremkomsten af 177 Hk motoren på 2,7 liter (i 1988) fik bilen en motor der svarede til dens karakter. 2,7 liter motoren er en ren juvel blandt motorer med sine 177 Hk, og samtidig en meget pålidelig og langtidsholdbar motor.

De første modeller var Rover Sterling og Rover 825i med Sterling som udstyrsstykket. 820 modellen kom på markedet et par måneder senere, og blev suppleret med en fastback/hatchback udgave der i modellen med V6 2,7 motoren fik både en hæk-spoiler og Vitesse-betegnelsen, og som derved mindede meget om Rover SD1 fra visse vinkler.

Sterling betegnelsen blev primært brugt i Europa og andre markeder på top-luksus saloon-modellen, hvor Vitesse betegnelsen blev brugt på fastback top-modellen.

Mark II - Facelift (1991 - 1999)

På motorsiden introducerede man en T-serie der passede bedre i saft og kraft til bilen. V6 Vitesse motoren blev erstattet af 2,0 liter turbo-motoren, der nu kunne leveres både i hatchback og saloon-modellerne.

Men egentlig var der ikke sket de helt store ændringer under lakken.

I 1990 introducerede man Rover 825D turbo diesel fastback med en særdeles god italiensk 4 cyl. 2,5 liter turbo diesel på 118 Hk fra VM Motori. Motoren var en videreudvikling af 2400 SD Turbo motor, som var brugt i SD1 og Range Rover Turbo D.

Også den 2 dørs Coupe model kom i 1992, efter mange års forsinkelser, med luksusinteriør i forskellige motorvariationer fra 2 liter injection til V6 og turbo ladet 4 cyl. Vitesse udgave.
Tilbage til indhold